Държавна комисия по сигурността на информацията  itemprop=

Държавна комисия по сигурността на информацията

В изпълнение на законовата делегация по чл. 6, ал. 1 от ЗЗКИ, Министерският съвет с решения № 690 от 25 октомври 2007 г. и № 723 от 6 октомври 2010 г. определи персоналния състав на Държавната комисия по сигурността на информацията.
Защита на класифицираната информация Понятието “класифицирана информация” се въвежда за пръв път със Закона за защита на класифицираната информация (обн. ДВ, бр. 45 от 30.04.2002 г.). Това е общо понятие, което включва информацията, представляваща държавна тайна, служебна тайна и чуждестранна класифицирана информация. Необходимостта от защита на класифицираната информация се поражда от значението й за националната сигурност на Република България. Защитават се факти и обстоятелства, свободният достъп до които би могъл да накърни териториалната цялост, независимостта и суверенитета на страната. Поради това е необходимо да се търси баланс между правото на гражданите на свободен достъп до информация и интересите на държавата и обществото от защитата на националната сигурност. Ограничаването на достъпа до класифицирана информация цели да предотврати заплахата или увреждането на интересите на Република България, свързани със суверенитета, независимостта, териториалната цялост, отбраната, конституционно-установения ред, външната политика и международните отношения. Защитата на тези интереси чрез защитата на класифицираната информация гарантира демократичното функциониране на държавата и на гражданските институции. Политиката на Република България по защита на класифицираната информация се осъществява от специално създаден държавен орган - Държавната комисия по сигурността на информацията. По силата на закона за защита на класифицираната информация, Държавната комисия по сигурността на информацията е национален орган за защита на класифицираната информация. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за защита на класифицираната информация Държавната комисия по сигурността на информацията е колегиален орган и се състои от петима членове, включително председател и заместник-председател. Съставът на Комисията се определя с решение на Министерския съвет по предложение на министър-председателя. Правомощия ДКСИ е държавният орган, който осъществява политиката на Република България за защитата на класифицираната информация. Основните направления, в които се развива дейността на Държавната комисия по сигурността на информацията, са свързани с организирането, осъществяването, координирането и контрола по защитата на класифицираната информация. При осъществяването им ДКСИ: осъществява общо ръководство на дейността по проучванията за надеждност на лицата, на които е необходимо да работят с класифицирана информация, и по издаването на разрешение за достъп до съответното ниво на класифицирана информация; осъществява общо ръководство на дейността по проучване на физически или юридически лица, кандидатстващи за сключването на договор или изпълняващи договор, свързан с достъп до класифицирана информация; извършва проучване съвместно със службите за сигурност и по тяхно предложение издава разрешение на лицата, предложени за назначаване като служители по сигурността на информацията; издава сертификати, потвърждаващи пред чуждестранни власти, че български физически или юридически лица притежават разрешение, съответно удостоверение; извършва съвместно със службите за сигурност проучване на български граждани, които кандидатстват за заемане на длъжности или за изпълнение на конкретно възложени задачи, налагащи работа с класифицирана информация на друга държава или международна организация; води единни регистри на издадените, отнетите или прекратените разрешения, удостоверения, сертификати и потвърждения, на отказите за издаването или прекратяването на такива, както и регистър на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна; организира и координира обучението за работа с класифицирана информация; осъществява методическо ръководство спрямо служителите по сигурността на информацията; осъществява общ контрол по защитата на класифицираната информация, съхранявана, обработвана и предавана в автоматизирани информационни системи или мрежи; определя насоки и утвърждава планове за действие на организационните единици в случаи на възникване на опасност от увреждане на държавни интереси вследствие на нерегламентиран достъп до класифицирана информация; извършва анализ и оценка на готовността по защита на класифицираната информация за случаи на възникване на опасност от увреждане на защитените от закона интереси вследствие на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и дава  задължителни указания в тази област; уведомява незабавно Министър-председателя в случай на нерегламентиран достъп до класифицирана информация с ниво на класификация “Строго секретно”; организира и провежда превантивна дейност за предотвратяване и намаляване на вредните последици от нерегламентиран достъп до класифицирана информация; разработва и внася за приемане от Министерския съвет проекти на нормативни актове в областта на защитата на класифицираната информация; организира, контролира и отговаря за изпълнението на задълженията за защита на класифицираната информация, съдържащи се в международни договори, по които Република България е страна; организира и осигурява функционирането на регистратурите в областта на международните отношения; дава разрешения за посещение на лица за извършване на инспекции, провеждани по силата на международни договори за взаимна защита на класифицираната информация. При изпълнение на правомощията си ДКСИ работи в тясно взаимодействие с органите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи и службите за сигурност и обществен ред. При изпълнение на задачите и дейностите ДКСИ може да изисква информация от информационните масиви на службите за сигурност и за обществен ред и необходимата информация от държавните органи и органите на местното самоуправление, както и от физическите и юридическите лица съгласно действащите закони. От особена важност е правомощието на Държавната комисия по сигурността на информацията да издава задължителни указания до задължените по закона субекти ДЕЙНОСТИ ПО ЗАЩИТА НА КЛАСИФИЦИРАНАТА ИНФОРМАЦИЯ Осъществявайки дейностите по видовете защита на класифицирана информация, ДКСИ реализира основната цел на ЗЗКИ – защита от нерегламентиран достъп до класифицирана информация и осигуряване на еднаквата й защита. Основните направления, в които комисията  работи и установява сътрудничество с другите компетентни органи от националната система за защита на класифицираната информация са в съответствие с видовете сигурност регламентирани в закона – персонална, физическа, документална, индустриална и ИНФОСЕК. Документална сигурност В областта на документалната сигурност основните усилия на ДКСИ  са насочени към изпълнение на изискванията на системата от мерки, способи и средства за защита на класифицираната информация при създаването, обработването, съхраняването, предоставянето и унищожаването на документите и за ефективното организиране на работата на регистратурите за  национална и чуждестранна класифицирана информация. В по-голямата част от ОЕ се полагат усилия и е създадена добра организация за  прилагане на изискванията по документалната сигурност. Подобри се дейността на комисиите, назначени за изпълнение на чл. 120 от ППЗЗКИ. Изготвените предложения за издаване на разрешения за унищожаване на първи екземпляри вече са добре мотивирани и комплектовани. Съществена помощ при оценката на предлаганите за унищожаване документи относно тяхната историческа стойност оказват писмените становища на експертите от ДА “Архиви”. През 2009 г ДКСИ издаде 295 разрешения за унищожаване на първи екземпляри на материали, носители на класифицирана информация, с изтекъл срок на защита, които нямат историческо, практическо или справочно значение. Съвместната работа на ДКСИ, ДА “Архиви” и  Министерството на отбраната допринесе за облекчаване на реда за унищожаване на документи от масово-типов характер в Българската армия, съгласно чл. 49 от Закона за националния архивен фонд. Изготвен е нов списък с разширен обхват на действие, който съответства на новосъздадените ОЕ в Министерството на отбраната. Под формата на семинари, консултации, размяна на кореспонденция и оказване на методическа помощ на място експерти от ДКСИ акцентираха върху изпълнението на изискванията на чл. 50 и чл. 120 от ППЗЗКИ. В процеса на преразглеждане на документите, съдържащи класифицирана информация, е констатирано, че в голяма част от ОЕ се подценява дейността по премахване или промяна нивото на класификация на създадените документи и не са изпълнени в пълен обем изискванията на § 10 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗЗКИ. През 2009 г. в ДКСИ е получена информация от 143 ОЕ, които са преразгледали съхраняваната класифицирана информация. Все още обаче има ОЕ, в които не е приключена дейността по изпълнението на § 9 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗЗКИ. Анализът показва, че проверките на органа по прекия контрол и дадените от него предписания спомагат за подобряване работата на регистратурите в ОЕ и до голяма степен допринасят за предотвратяване и ограничаване на вредните последици в случай на нерегламентиран достъп до класифицирана информация. За подобряване на документалната сигурност на класифицираната информация усилията през 2010 г. ще бъдат насочени в следните основни  направления: - оказване на конкретна и методическа помощ на ОЕ в процеса на първоначалното и текущо обучение за правилното определяне нивото на класификация,  условията и реда за неговата промяна или премахване, с цел значително намаляване обема от класифицирана информация; - анализиране на потребностите от законодателна инициатива за създаване на ново ниво на класификация за сигурност на информация, съответстващо на възприетите в НАТО „NATO UNCLASSIFIED” и ЕС „EU LIMITE”; - засилване на контрола от страна на органите по прекия контрол и оказване на методическата помощ на ОЕ за правилна класификация на създаваните в тях документи. Физическа сигурност Прилагането на изискванията за физическа сигурност на класифицираната информация, като система от организационни, физически и технически мерки за предотвратяване на нерегламентиран достъп до материали и документи, представляващи държавна или служебна тайна, е необходимо условие за ефективното функциониране на системата за нейната защита. Основните усилия са насочени към стриктното спазване на условията и реда за използване на предвидените в ЗЗКИ и другите нормативни актове способи, мерки и средства за физическа сигурност на класифицираната информация. Анализът на дейността на ДКСИ, СС, СОР и ОЕ показва, че е постигнат значителен напредък в изпълнението на заложените в нормативните документи изисквания за осигуряване на физическата сигурност. В болшинството държавни институции, имащи отношение към дейността и взаимодействието с органи на НАТО и ЕС, са изградени регистратури за чуждестранна класифицирана информация. След оказване на методическа помощ и извършена проверка от ДКСИ, същите са получили и съответния УИН. Индустриална сигурност Един от основните акценти в дейността на ДКСИ през годината беше изпълнението на изискванията на ЗЗКИ в областта на индустриалната сигурност. Основните усилия на органите по индустриална сигурност бяха насочени към осъществяване на общото ръководство на дейността по проучване на физически и юридически лица при сключване на договори и координиране на процеса по издаване на потвърждения на чуждестранни физически и юридически лица, на които е необходим достъп до национална и чуждестранна класифицирана информация. Сигурност на автоматизираните информационни системи или мрежи Като основна и съставна част на информационната сигурност (ИНФОСЕК) дейностите по осигуряване на сигурността на автоматизираните информационни системи или мрежи (АИС/М) са насочени към изпълнение на изискванията на националните нормативни актове, свързани с изграждане на АИС/М и акредитиране на тяхната сигурност, за разширяване и усъвършенстване на защитената национална инфраструктура за пренос на класифицирана информация, както и за изпълнение изискванията на НАТО и ЕС, в това число и за обособени части, които се експлоатират или се изграждат в Република България. Повишаването на значението и ролята на сигурността на АИС/М се обуславя от значимостта на развитието на комуникационно-информационната инфраструктура и все по-широкото навлизане на модерните технологии във всички сфери на обществения живот. В тази връзка дейностите по ИНФОСЕК през 2009 г. обхващаха целия жизнен цикъл на АИС/М, изпълнението на конкретните за всяка една ОЕ задължения и отговорности на органите по сигурността, специфичните изисквания и процедури за сигурност на ОЕ, а също и всички аспекти на компютърната и комуникационната сигурност. В резултат на създадената координация между различните ОЕ и ефективния общ контрол по сигурността на АИС/М през годината е създадена добра организация по експлоатацията на комуникационните и информационните системи за работа с класифицирана информация. Продължи оборудването на тези системи със съвременни средства, което усъвършенства степента на тяхната сигурност. Повиши се и подготовката на кадри по поддръжка, развитие и експлоатация на информационните структури. С извършените проверки през годината се подпомагаха дейностите на длъжностните лица по привеждане и спазване на нормативната база в областта на информационната сигурност и се осъществяваше непрекъснат общ контрол. Криптографска сигурност В качеството си национален орган по защитата на класифицираната информация, ДКСИ продължи да осъществява общия контрол, свързан с изпълнението от ОЕ на Наредбата за криптографската сигурност на класифицираната информация и на нормативните актове на НАТО и ЕС, регулиращи отношения в областта на криптографската сигурност.  

Държавна комисия по сигурността на информацията - отрасли:


Администрация, Общини, Държавни Комисии,

Мнения за Държавна комисия по сигурността на информацията


The company has no review.

Напиши мнение за Държавна комисия по сигурността на информацията


Поставете отметката.
Съгласен съм | Условия за писане на мнения

Уважаеми клиенти когато публикувате мнение Ви молим да запазите добрия тон на общуване и да се придържате и излагате фактите които касаят и описват конкретния случай. Всякакви коментари и обидни квалификации по адрес на хората или фирмите за които пишете и са в разрез с добрия тон на общуване ще бъдат премахвани.

Коментарите може да бъдат изтрити от модераторите, ако съдържат обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

ПРАВО НА ОТГОВОР - На всяка фирма, към която се отнася конкретният коментар или мнение, се дава правото на отговор.